Selecteer een pagina
Zit je lekker op je roze zwangerschapswolk, moet je opeens getest worden op diabetes. Twee moeders kregen de diagnose zwangerschapsdiabetes. In dit artikel delen ze hun ervaring, hoe ze dit hebben aangepakt en hun gezonde snacktips. Een hart onder de riem voor alle moeders… het is prima te doen!


Wie zijn de moeders?

Laura (36) woont samen met Michiel (42) in Rotterdam, hun zoon mink is bijna 7 maanden oud. 

Sylvia (34) en Jeffrey (34) wonen samen met hun dochter Zoë (6,5 maand) in Rotterdam. “Ik had zwangerschapsdiabetes in combinatie met een al bestaande lactose intolerantie (koemelk).”

Waarom werd jij getest op zwangerschapssuiker?

Laura: “Bij de 20 weken echo was Mink’s buik groter dan gemiddeld. Toen wilden ze me voor de zekerheid laten testen.”

Sylvia: “Ik dacht dat ik een blaasontsteking had dus heb ik een urinetest laten doen bij de huisarts. Er is toen glucose in mijn urine gevonden en dat kan duiden op zwangerschapssuiker. Ik was toen tussen de 16 en 20 weken.”

 

Hoe ging het testen?

Laura: “Je moest met een nuchtere maag om 08:00 uur in het ziekenhuis zijn. Dan krijg je een blikje met een zoet suikerdrankje. Bah! Daarna moet je 2 uur zitten wachten in de wachtkamer en dan doen ze weer een test. Ik had als waarde 10.6 en het had onder de 7.8 moeten blijven.

Sylvia: “Nadat ik het drankje op had werd ik niet goed: draaierig, zweten. Ik heb zelfs mijn vriend gebeld, die is naar me toe gekomen. Mijn bloedsuiker was véél te hoog toen ik geprikt werd. Meteen werd ik na een paar uur door de verloskundige assistent gebeld dat ik naar het ziekenhuis moest voor een uitgebreidere test. Naar een internist en een diabetespoli.”

Laura: “Ik vond het wel goed balen toen ze mij vertelden dat ik zwangerschapsdiabetes had, ik had het niet verwacht. Het is vervelend…. Het gevoel dat er iets mis met je is. Dat je lichaam het niet doet zoals het zou moeten.
Ik werd wat onzeker want er zijn toch risico’s zijn voor je kindje. En je moet op dieet, je hoopt dat dat aanslaat anders moet je aan de insuline.”

Sylvia: “Bij mij was de bloedsuikerwaarde het zo hoog dat ik eigenlijk zou moeten spuiten met insuline. Maar dat heb ik om weten te lullen dat ik het eerst met mijn dieet wilde proberen. Dat is gelukt.”

En dan? Hoe krijg je het goede dieet? 

Sylvia: “Eerst moet je zelf een lijst opstellen met wat je eet, met de diëtist ga je dat bespreken. Ze kijken vooral naar je koolhydraten en suikerinname. Ze zeggen dat je een maximaal aantal gram koolhydraten per dag mag… maar of je het nu besteed aan eierkoeken of snoep dat maakt niet uit.

Ik kreeg wel een voorbeeld dagmenu (zie hiernaast).

Als je over het algemeen wel een beetje weet wat gezond is en wat niet leer je niet heel veel nieuws bij de diëtist. Ik vond het jammer. Ik had wel leuke recepten verwacht om koolhydraatarm te gaan koken.”

Laura: “Je krijgt begeleiding van een diëtist maar die doet inderdaad eigenlijk niks. Die geeft je dingen om over na te denken. Wat je kan laten staan of wat je beter niet kan eten. Maar dan moet je zelf je eigen dieet gaan maken.

Ook krijg je een minicursus prikken. Je moet namelijk 2 dagen in de week 5 x per dag je bloedwaarden meten. Je doet een druppel bloed op een teststaafje. De waarde moet dan onder de 7.6 zijn.”

Eerst moet je zelf een lijst opstellen met wat je eet, met de diëtist ga je dat bespreken. Ze kijken vooral naar je koolhydraten en suikerinname. Ze zeggen dat je een maximaal aantal gram koolhydraten per dag mag…

Hoe heb jij het aangepakt?

Laura: “Ik mocht 3 x 30 gram koolhydraten bij de hoofdmaaltijd en een 2 x 25 gram koolhydraten als tussendoortje. Ik ben een rondje supermarkt gaan doen om eens te kijken op de verpakkingen waar allemaal koolhydraten inzitten. Ik heb gewoon gedacht… waar kan ik brood door vervangen? Waar kan ik melkproducten door vervangen?

Mijn handvatten waren:

  • S ’avonds heb ik eigenlijk vaak gewoon hetzelfde gegeten alleen met minder aardappels, rijst of pasta. Dat was niet zo’n grote verandering. Alleen het aantal koolhydraten in de avondmaaltijd teruggeschroefd.
  • Ik heb sowieso nergens meer suiker in gedaan: in de koffie of thee.
  • Alles met suiker heb ik laten staan: vruchtensappen, snoep, chocola, toetjes, gebak, jam, chocoladepasta.
  • Ook heb ik melk en zuivel laten staan: koemelk, vla etc. Ik dronk een glas sojamelk i.p.v. melk.
  • Je moet ook wel opletten op de combinaties die je eet. Niet melk en brood tegelijk, daar zitten allebei koolhydraten in.
  • Ik ben een enorme fruit eter. Bananen en druiven daar zit heel veel suiker in, die heb ik dan ook helemaal niet meer gegeten. Appels zijn best te doen.
  • Ik had een dagmenu samengesteld en al eigenlijk overdag hetzelfde.
  • Als ontbijt at ik bijvoorbeeld altijd sojayoghurt, muesli en appeltje erin, heerlijk dat eet ik nu nog steeds vaak, dit was muesli met 80% minder koolhydraten van Zonnatura
  • Heeeel soms op speciale gelegenheden nam ik dan een croissantje met een beetje jam. Heel soms.”

En jij, wat waren jouw handvatten?

Sylvia: “Ik heb gewoon een lijstje gemaakt met dingen die ik wel mocht. Ik had ook een paar handvatten:

  • Twee boterhammen per dag.
  • Heel veel groenten.
  • Alles wat slecht voor je was dat eet ik niet; ijs, snoepjes en koekjes, gebakjes, chips.
  • Suiker heb ik helemaal geskipt.
  • Ik ben veel zoete aardappel, zilvervliesrijst en volkorenpasta gaan eten. Je zit er langer vol van want het zijn langzame koolhydraten die langzamer door je lichaam worden opgenomen.”
  • Ik heb ook nog wel een heerlijk recept gevonden met pompoen uit de oven, met spinazie en feta.
  • Tijdens de babyshower hadden we: kippenpootjes, mini tomaatjes en komkommers, gevulde eitjes, oude kaas, courgette-soep, olijven, salades, zoete aardappel, ongezouten noten (zie onder).

Wat zijn goede snacktips? 

Sylvia: Ik had suiker en koemelk intolerantie. Het werd dus extra ingewikkeld. Mijn snacklijstje:

  • Noten: walnoten, pecan- of cashewnoten (wel ongezouten want zout dat is slecht voor je bloeddruk)
  • Oude kaas (geen lactose en geen koolhydraten)
  • Olijven (zitten wel koolhydraten maar niet heel veel)
  • Verse ansjovisjes van de Jumbo

 

Viel het mee of viel het tegen?

Sylvia: “Mua, je weet waarvoor je het doet he! Het was heel saai eten, het was wel een gedoe. Omdat ik ook last had van die koemelk beperking was het soms wel heel moeilijk. Je gaat wel veel gezonder eten. Ik was ook maar 11 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap.”

Laura: “Ja het viel mee, ik had geen moeite om suiker te laten staan want ik ben geen zoetekauw. Maar ik heb het idee dat ik echt ben afgevallen tijdens de zwangerschap omdat ik ook minder ben gaan eten. Dat was wel echt een voordeel. Ik was na mijn zwangerschap maar 9 à 10 kilo aangekomen.”

 

Tips voor andere moeders?

Laura: “Het is prima te doen. Het is geen ramp en niet zo erg. Dat je er niet zo van moet schrikken, dat het echt meevalt.”

Ik heb zwangerschapsdiabetes – in het kort

  1. Het testen van zwangerschapsdiabetes gebeurt op nuchtere maag. Eerst wordt je bloedsuiker geprikt. Daarna krijg je een suikerdrankje. Na 2 uur wachten wordt je bloedsuiker geprikt weer geprikt. Ze kunnen dan direct vertellen of jij zwangerschapsdiabetes hebt.
  2. Het zou kunnen dat je tijdens de test niks merkt zoals bij Laura, je kunt ook misselijk worden en bijvoorbeeld gaan zweten. Als je ongerust bent, roep dan altijd even de assistent of de dokter erbij.
  3. Een diëtist zal je aanraden om je eetpatroon aan te passen zodat jij niet te veel suikers en koolhydraten binnen krijgt. Laura en Sylvia delen met jou hun handvatten en snacktips in dit artikel.

Meer lezen over zwangerschapsdiabetes?

[mashshare]

Welke tips heb jij voor andere moeders als het gaat om mediagebruik bij baby ‘s en jonge kinderen? Deel jouw ervaringen en tips hieronder in de comments.

0 reacties

Baby slaapt niet – de musthaves voor slapen

Je baby slaapt niet, wat nu... De verschillende moeders stellen we altijd dezelfde vraag: met welk product (wat je hebt gehad of gekocht) ben jij super blij? In dit artikel delen verschillende moeders hun musthaves als het gaat om het rustiger (door)slapen van hun...
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial