Selecteer een pagina
Slapen is goed voor je baby maar het is ook goed voor jou! Wist je bijvoorbeeld dat je het slaapritme van je baby kan ondersteunen? In dit artikel delen drie moeders hun uitdagingen en tips over slaapritmes en het ‘in slaap trainen’ van hun baby.

Waarom zijn jullie je gaan verdiepen in het slaapritme van je baby?

Jobien: “Boris wilde het liefst dicht bij je zijn en bovenop je slapen tot 23:00, dat duurde zeker 5 maanden. Hij deed echt hazenslaapjes overdag en s‘nachts. Het was heel moeilijk om hem lang in slaap te krijgen. Gewoon altijd gedoe. Wat ik heb geleerd dat het gewoon verandert. Je kan iets de ene week uitproberen en dan werkt het niet, een week later werkt hetzelfde opeens wel. Bijvoorbeeld: toen hij heel hard aan het huilen was zou ik hem normaal gesproken eerst gaan wiegen. Op een avond legde Kevin hem gewoon huilend in bed. Toen sliep hij opeens.”

Sylvia: “Als ik denk aan slaap denk ik vooral aan weinig slaap voor onszelf als ouders. Zoë was de eerste drie maanden echt een slechte slaper. Ik ben me toen echt gaan verdiepen en heb dingen opgezocht en uitgeprobeerd om hier verbetering in aan te brengen. Nu, na een maand of zes gaat het wel beter.”

Emma: “Slecht slapen hoort erbij. Alle ouders hebben hier moeite mee terwijl elke baby in principe de eerste maanden een slechte slaper is.”

Op een avond legde Kevin hem gewoon huilend in bed, toen sliep hij opeens.

 

Hoe je het slaapritme van je baby ondersteunt

Jobien: “Hoe je kindje slaapt verandert in het begin dus elke week. Maar je kunt er wel ritme in brengen. In het begin is het bijvoorbeeld handig dat je kind weet of het dag of nacht is. Dat doe je door hem overdag in een lichte ruimte te laten slapen, echt in het zonnetje, en s ’nachts in het donker.”

Sylvia: “Je hoort wel dat een baby 4 uur per dag moet slapen maar niet hoe. Of dat 4 uur achter elkaar is of losse slaapjes. Hoe vaak een baby moest slapen overdag, dat wist ik bijvoorbeeld niet. Dat maakte me onzeker, als je baby dan niet 4 uur slaapt denk je al snel dat ze oververmoeid raken. Ik ging dus op zoek naar informatie over slaapritmes bij baby’s, heb daar twee boeken over gelezen: ‘Slaap!’ (Susanne Willekes) en ‘Slapen als een baby.’ (Sylvie Zuidam).

Wat ik daar in las was dat een pasgeboren baby slaapt als hij/zij moe is en dat je vanaf een week of acht in een ritme kunt brengen. Dat doe je door ze anderhalf uur na het laatste slaapje weer in bed te leggen. Bij 3 maanden is dat na 1,5 uur, als ze ouder worden is het de bedoeling dat je hier langer de tijd tussen neemt. Veel moeders plannen het ritme van de baby op basis van voedingen, ik doe dat nu op basis van ‘de wakkertijd’ van Zoë.

Veel moeders plannen het ritme van de baby op basis van voedingen, ik doe dat nu op basis van ‘de wakkertijd’ van Zoë.


Het slaapritme van je baby ondersteunen met ‘de wakkertijd’

De methodiek die Sylvia beschrijft gaat uit van ‘de wakkertijd’ van een baby. Daar hoort onderstaand schema bij. Vanaf het moment dat de baby wakker is begin je te tellen. Na de genoemde wakkertijd leg je hem/haar weer op bed om te slapen, op deze manier ondersteun je het slaapritme van je baby.

Aantal weken Aantal uren slaap per dag Aantal slaapjes per dag Slaap in de nacht Wakkertijd
0-2 14-18 uur af en toe ca. 10 uur 45 min
2-6 14-16 uur 4-8 ca. 10 uur 60 min
6-12 14-16 uur 4-6 10 uur 60-90 min
3-6 14-15 uur 3-4 10 uur 90 min

 

Jobien: Die aanpak van Sylvia heb ik ook geprobeerd, dat werkte ontzettend goed. Soms huilde Boris op die momenten, dan legde je hem in bed hij viel hij direct in slaap.

Sylvia: Wat ook nog wel handig is om te delen. Ik heb uit die boeken ook geleerd dat baby’s een slaapcyclus hebben van 3 kwartier en dat ze meerdere cycli elkaar kunnen plakken. Die korte slaapjes zijn dus helemaal niet zo gek.”

 

In slaap trainen

Emma: “Toen Vince net geboren was wilde hij vooral op je slapen, op de borst. Hij viel alleen in slaap in je armen, daarna kon je hem wel in bed leggen. Ik denk dat dat wel een half jaar geduurd heeft. Omdat dit niet nog 2 jaar kon duren zijn we hem gaan trainen om zelf in slaap te vallen.

Wij legden hem in bed en ging hem dan rustig heen een weer wiebelen. We bleven dan bij hem tot hij in slaap viel. Dat gingen we afbouwen Daarna gingen we bijvoorbeeld naast zijn bed zitten en hem niet meer aanraken. Soms moesten we hem wel uit bed halen om hem te troosten. Daarna gingen we met onze rug naar hem toe zitten. Zo gaven we hem het idee dat je er wel was maar dat je je niet met hem bezighield.

Inmiddels kan Vince echt goed slapen. Hij vindt het niet erg om naar bed te gaan, hij hoeft nooit de huilen. Ook als hij niet direct kan slapen, is hij rustig. Dan ligt hij te zingen of te kletsen.

Vince is altijd is druk overdag, zijn bed is echt zijn rustpunt. Dat willen we graag zo houden. We doen ook niks anders op de slaapkamer dan slapen en aankleden. Spelen doen wij alleen beneden.”

 

Het slaapritme van je baby in het kort:

  1. In de eerste weken kun je het slaapritme van je baby ondersteunen door een dag- en nachtritme in te brengen. Jobien deed dat door haar baby overdag in een lichte ruimte te laten slapen en s ’nachts in een donkere ruimte.
  2. In de maanden daarna kun je het slaapritme ondersteunen vanaf het moment dat je kindje wakker wordt. Dit deed Sylvia. Zodra haar baby wakker wordt begint ze met tellen. Ze houdt een bepaalde wakkertijd aan van bijvoorbeeld 45 minuten (als hij 0-2 weken) oud is. Daarna legt ze hem weer op bed. Bekijk het handige schema in dit artikel.
  3. Je kunt je kindje trainen om zelfstandig te slapen. Emma bedacht haar eigen manier om Vince alleen te laten slapen door haar afwezigheid en fysieke contact steeds meer af te bouwen
[mashshare]

Welke tips heb jij voor andere moeders als het gaat om slaapritmes?Deel jouw ervaringen en tips hieronder in de comments.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Baby slaapt niet – de musthaves voor slapen

Je baby slaapt niet, wat nu... De verschillende moeders stellen we altijd dezelfde vraag: met welk product (wat je hebt gehad of gekocht) ben jij super blij? In dit artikel delen verschillende moeders hun musthaves als het gaat om het rustiger (door)slapen van hun...
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial